Идеята, че Великобритания може да напусне Европейския съюз и да продължи да поддържа търговията без тарифи със страните от блока е официално мъртва, пише CNN. 

Министърът Майкъл Гоув предупреди, че в края на тази година стоки от ЕС ще започнат да минават през граничен контрол, признавайки края на търговията без тарифи с най-големия експортен пазар в страната. "Обединеното кралство ще бъде извън ЕС и извън митническия съюз, така че ще трябва да сме готови за това", каза Гоув в своя реч.

Търговията без тарифи, която позволява свободното движение на стоки между държавите е ключова характеристика на ЕС. Поддръжниците на Брекзит твърдяха, че страната ще може да поддържа споразумението, дори извън блока.

В началото на седмицата Гоув поясни, че бизнеса трябва да се подготви за контрола при вноса на стоки, които се движат между Обединеното кралство и Европейския съюз, когато преходният период за развода приключи на 31 декември. По думите на Гоув, търговците ще трябва да подават митнически декларации, а пратките могат да бъдат спирани за проверка.

Граничните проверки може да предизвикат повече закъснения и бюрокрация за бизнеса във Великобритания и за чуждестранните компании с бизнес в страната. В последните три месеца британската икономика е в застой, а от 2016 г. бизнес инвестициите също не бележат особени върхове, пише още CNN.

Брекзит: Предсказанията за икономическа гибел показа защо хората игнорират "експерти"

Брекзит: Предсказанията за икономическа гибел показа защо хората игнорират "експерти"

Според повечето хипотези се очакват сериозни затруднения пред бизнеса с Обединеното кралство

През есента на миналата година Борис Джонсън подписа политическа декларация с ЕС, чрез която двете страни се ангажират със създаване на зона за свободна търговия с регулации и митническо сътрудничество. Предвиждаше се тя да е уредена с регулации, осигуряващи равни условия за  лоялна конкуренция.

"Разочаровани сме, че обещанието за търговия без тарифи бе заменено с обещание, че търговията ще бъде възможно най-безпроблемна", казва в изявление Елизабет де Йонг, директор на Транспортната търговска асоциация във Великобритания.

Очаква се една от най-проблемните зони за търговията да бъде там, където се пресича английския канал между Дувър и френския град Кале. Пристанището на Дувър е "обработило" 2,5 милиона камиона през 2018 г., а други 1,7 милиона са преминали през тунела под канала.

Време е компаниите да се подготвят за новите бариери, които ще се издигнат след по-малко от 11 месеца, ако правителството на Великобритания не поиска от Брюксел удължаване на преходния период. Де Йонг заяви, че сега правителството трябва да помага на бизнеса.

Главният преговарящ по въпросите за Брекзит - Мишел Барние заяви по-рано, че Обединеното кралство е избрало да стане трета страна. "Страната е решила да създаде две регулаторни пространства. Това прави търговията без тарифи невъзможна, а проверките задължителни.