Докато се насочвал към пролива Малака в Индийския океан, големият танкер Pacific Bravo, пренасящ суров петрол, изчезна от картата, изключвайки транспондера си, който излъчва сигнали за неговото местоположение и посока спрямо другите кораби.

Американски правителствен служител междувременно предупреждава пристанищата в Азия да не позволяват на кораба да акостира, защото носи ирански петрол, което ще бъде в нарушение на икономическите санкции и забрани на САЩ, разказва Reuters.

Плавателният съд е с капацитет до 2 милиона барела петрол, възлизащ на около 120 милиона долара по сегашни цени.

На 18 юли, 42 дни след изчезването на Pacific Bravo, танкерът Latin Venture се активира в крайбрежния Порт Диксън, Малайзия, в пролива Малака. Местоположението на кораба е на около 1 500 километра от мястото, където Pacific Bravo за последен път е сигнализирал за позицията си.

Според данни на компаниите VesselsValue и Refinitiv обаче и двата танкера са предали един и същ уникален идентификационен номер - IMO9206035. Тези номера са уникални и не може да се повтарят, което означава, че става въпрос за един и същи кораб. Единственият логичен извод е, че собственикът на кораба да е излъгал с цел да избегне санкциите от САЩ.

Снимка 438855

"Без да се спекулира с каквито и да е конкретни действия на собствениците на плавателното средство, най-общо казано кораб, който рязко променя данните си, след като получи обвинения от САЩ, е пример затова, че собственикът се е надявал да преметне пазара с нещо толкова елементарно и първично като промяна на името", каза агенцията Reuters Мат Стенли, петролен брокер в StarFuels в Дубай.

Танкерът е собственост на Kunlun Holdings. Компанията е базирана в Шанхай и има и офис в Сингапур, показват данни от сайта за прозрачност на доставките Equasis.org, създаден от Европейската комисия и Френската морска администрация.

Данните на VesselsValue и Refinitiv пък показват и друго - когато Pacific Bravo е сигнализирал за последно, неговите резервоари са били пълни. Когато се появил 42 дни по-късно с името Latin Venture, той вече бил празен.

От Reuters обаче не успяват да се свържат нито с представители на компанията Kunlun Holdings, която притежава плавателния съд, нито да установят със сигурност дали наистина при появяването си с името Latin Venture танкерът вече е бил празен.

Милиони барели с ирански петрол се складират на пристанища в Китай

Милиони барели с ирански петрол се складират на пристанища в Китай

"Черното злато" не минава през митниците и чака на входа на Китай за раздвижване на санкциите

Междувременно морските власти в Малайзия са уведомили само че танкерът е акостирал в Порт Диксън на 29 юни за смяна на екипажа и е отпътувал на 18 юли. Суровина от танкера не е била източвана.

Властите в Китай и Иран не са коментирали създалата се ситуация.

Авторите на агенцията проследяват кораба от тръгването му от Порт Диксън. Танкерът плава покрай Сингапур до югоизточния бряг на Малайзия на 25 юли. Тогава корабът предава, че товарните му помещения са почти пълни. Към 14 август корабът продължава да е там, като произходът на суровината не може да бъде установена.

Снимка 438856