Литиево-йонната батерия е сложен продукт, а не просто поредният компонент във веригата за доставки при потребителската техника. Тази неудобна истина е огромното препятствие пред световната автомобилна индустрия и нейния път към електрическото бъдеще, пише The Wall Street Journal.

Намаляването на цената на батериите е най-важното и спешно предизвикателство. Те отговарят за голяма част от цената на електромобилите - между 35% и 45%, според McKinsey. Освен ако тази цена не намалее, повечето потребители ще продължат да избират конвенционалните автомобили с двигатели с вътрешно горене, които са по-евтини. А така производителите няма да успеят да достигнат целите за намаляване на вредните емисии, наложени от Европейския съюз и Китай - два от трите най-големи автомобилни пазара в света.

В САЩ - третият най-голям пазар - президентът Доналд Тръмп се опитва да отмени въведените по време на Барак Обама правила. Но това не означава, че Детройт може да си позволи да си почива.

Автомобилите, продавани в Щатите, ще бъдат засегнати от по-строгите правила в Каифорния. А освен това щатските производители разчитат и на пазарите на Стария континент и Поднебесната империя.

Миналата година бе обещаваща за цената на батериите. Включително контролното програмно обезпечение и охлаждащата система, цената намаля с 24 процента, по данни на анализтор от Berenberg - далеч по-бързо, отколкото през 2016 и 2017 г.

Капацитетът за производство се увеличи значително, намалявайки разходите. В същото време цената на ключови материали като кобалта, лития и никела намаляха.

Приема се, че тенденцията ще продължи, като следва редица примери в потребителската техника и соларната индустрия. Но батериите са различен тип продукт. Да залагат, че спадът ще продължи, е рискова стратегия за производителите на автомобили.

До 3 години в България ще има до 15 000 зарядни станции за електромобили

До 3 години в България ще има до 15 000 зарядни станции за електромобили

Мартин Хаджистойков, основател и главен изпълнителен директор на eCars, пред money.bg

Единият проблем е, че докато соларните клетки се произвеждат от силиций, какъвто имаме в излишък, батериите съдържат волатилни суровини. Цените им намаляха през 2018 г., но могат да се повишат отново на фона на спада в инвестициите в мини и обработка.

Друг проблем е, че източноазиатските производители на батерии започват да гледат с друго око на индустрия, която изисква огромни капиталови инвестиции, но не им носи особена печалба. Доставчикът на Tesla Panasonic спря да влага средства в т. нар. "гигафабрика" в Невада, САЩ, като избра да се концентрира върху подобряване на печалбата.

Миналият месец пък Volkswagen реши да инвестира в производство на батерии сама, като взе дял в шведски стартъп. Отчасти, компанията предприе този ход заради опасенията, че няма да може да получи достатъчно батерии от компании като LG Chem и CATL.

Volkswagen ще произвежда сама батерии за електромобилите си

Volkswagen ще произвежда сама батерии за електромобилите си

Компанията ще вложи €1 милиард

Не бива да забравяме и риска от пожар. Една Tesla Model S се запали в подземен гараж в Шанхай и китайският производител NIO бе принуден да върне в сервиза почти 5 000 автомобила миналия месец след множество съобщения за пожари.

Една от причините за тях е, че производителите влагат повече мощ в по-малко място - и волатилната литиево-йонна технология достига своя лимит. Съществуват и по-стабилни технологии, но никоя от тях не е развита до мащаб, достатъчен за производство в нужните бройки.

Ако цената на батериите не продължи да намалява, достъпните електромобили с достатъчен пробег на батериите остават мечта. И производителите на автомобили ще трябва да намерят друг начин да намалят вредните си емисии. Една от възможностите са хибридите. Другата е електромобили с малък пробег. Това обаче изисква огромни инвестиции в зарядна инфраструктура.

Остарялата електропреносна мрежа в Швеция заплашва навлизането на електромобили

Остарялата електропреносна мрежа в Швеция заплашва навлизането на електромобили

Продажбите подскочиха с 253 процента, но са нужни инвестиции в мрежата